en fasad

the naked truth.

Det är så lätt att visa upp en fasad. Man ler, man är utåt sett glad, men inombords skriker ledsenheten och ilskan. Jag döljer hur jag mår för att visa andra den bra sidan av mig. En glad och rolig sida. När sanningen har varit att jag hatat allt, mig själv, livet, situationen.

Vi började prata. Vi skojade, dansade. Han sa till mig att det var mig han såg när han kom in i rummet. En blond tjej. Han sa att det lyste om mig, att man såg att jag hade självförtroende. Det lyste om mig för att jag var en tjej som gillade mig själv. Jag var säker i mig själv. Och det sken igenom och jag fångade hans uppmärksamhet. Jag lyssnade på vad han sa och skrattade lite generat. Vi stod ensamma ute i kylan. Han var söt. Han sa att jag var söt, att det lyste om mig. Han skulle bara vetat vad som pågick inom mig. För allt han sa var en stor lögn. Jag mådde jättedåligt, jag hade inget självförtroende. För varje bra sak han sa tänkte jag att så är det inte alls. Jag gillade inte mig själv, jag hatade mig själv. Jag var så osäker. Allt jag ville var att gå ner mer i vikt. Och jag var redan väldigt underviktig. Jag trivdes inte alls. Inom mig var allting mörkt. Hur kunde han se så fel? Allt han sa träffade mig för ingenting vad han såg var så som jag mådde.


Men min fasad lurade honom. För en kväll, för resten av tiden kunde han inte se.





 

Ett leende, ett skratt, ett glatt yttre. Det är så lätt att lura de runt omkring en. Så lätt att vara så som andra vill att man ska vara. För vem vill inte vara med en glad och rolig tjej? Ha kul tillsammans är något som många värdesätter. Så jag håller upp min fasad. Har roligt, men inombords dör jag sakta för varje gång.

 

Jag håller upp en fasad medvetet för jag vill inte att någon ska ta sig in. Att andra inte ska se det dåliga. Det är ju det som är meningen, så jag kanske får skylla mig själv. Men det jag vill är att någon ska förstå, utan att jag behöver säga, att det inte är som det ser ut. Att någon verkligen ska förstå och ta sig igenom min fasad som jag byggt upp. Se den riktiga sidan av mig. Förstå, bry sig om. Utan att jag säger något. Någon som tar sig igenom och ser hur det faktiskt är. Det är nog det jag velat ha. Någon som kunnat ta sig igenom och nå mig på riktigt, den äkta sidan som finns någonstans bakom min fasad.


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Åh gumman. Jag känner så igen mig. Mina kompisar säger typ men du har alltid varit den roliga, glada spralliga. Men det är min fasad det med. När man var yngre var det så man skulle vara. Nu är min fasad en annan. När jag kan prata med någon om hur jag har mått har jag fått höra "nej men så var det ju inte, du var ju jätteglad". Yea right.



Men jag vet att du klarar det! Snart behöver du ingen fasad längre! :D



Ta hand om dig, KRAMAR!

2011-04-17 @ 10:04:22
URL: http://rebeckacarlen.blogg.se/
Postat av: emma

Det finns det någon som gör. Ta bara som exempel din ätstörning. Du får hjälp med den, vilken innebär att någon ser DIG, hur du EGENTLIGEN mår. Det innebär att fasaden håller på att rasa. Och när du står där, naken kvar, så finns det människor som hjälper dig. Som vill hjälpa dig. Som ser dig, och som VILL se dig. Det är jag övertygad om. Ty jag är en av dessa.



sv: Jag skickar massa glädje till dig, och en hel del kramar. Det blev Tim Burton's Big Fish, herregud så bra! Otroligt mysigt var det.

Och angående poesin, ska jag skicka i ett brev kanske? Det vore väldigt poetiskt och fint, inte sant? Om jag kan få din adress via facebook, dvs, haha :)



Massa styrka på dig VACKRA, otroligt sinnesjukt VACKRA Therese. Och då är det THERESE jag menar. Fasad eller utan. <3

2011-04-17 @ 11:10:36
URL: http://toutlemonde.devote.se
Postat av: sara

sv: det är jag :)

2011-04-17 @ 13:23:47
URL: http://sarasteinhooltz.blogg.se/
Postat av: Josefine Andersson

åh vad kul , tack så jättemycket, glad jag blir, värkligen :)! hoppas du med mår bra!

kram

2011-04-17 @ 17:20:30
URL: http://typjosefiine.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag känner absolut igen mig i det där, man både vill och vill inte att folk ska se hur dåligt man mår. Man själv vill ju, men det är anorexijäveln som håller tillbaka en.



Jag känner att jag börjar komma tillbaka till mitt gamla jag igen, det är långt kvar, men jag är iaf påväg.

Du fixar det här tjejen!

Puss<3

2011-04-17 @ 18:31:38
URL: http://farbeyondthestars.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag känner så igen mig i det där med att "fejka" ett leende och att man mår bra :/ usch riktigt jobbigt och det var så härligt när jag kände att jag faktiskt började skratta på riktigt igen :D

VAd fina bilder förresten :D



Ja o min syrra har endast planerat in bio hittills men vi brukar alltid komma på en massa saker :D annars blir de väl lite mys hihi :)

Har du några planer för veckan?:D



Till sommaren hoppas jag på att få arbeta, annars har jag inte mkt planerat men vill umgås med vänner, resa, bada, sola ta de lugnt liksom. Hela min förra sommar gick ju åt till jobb samt träning så denna sommar skippar jag träningen helt:P



Massa kramar

2011-04-17 @ 19:14:04
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Lissie

Jag tror att vi är många, som känner igen oss i det där med att hålla uppe en fasad. Fast vissa gånger kan det hjälpa, ungefär som "fake it 'til you make it". Tyvärr är det ju inte så alla gånger...



Och tack för länken till "little things"-bloggen. Helt underbar!



Kramkram

2011-04-17 @ 22:02:20
URL: http://fairlynuts.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv: Inget lov :o Usch, det hade jag inte klarat mig utan xd

2011-04-18 @ 17:59:32
URL: http://farbeyondthestars.blogg.se/
Postat av: Emma

jag tror på dig tjejen!! stenhårt..

var du sjuk på de bilderna?

du är så otroligt vackr, men väldigt smal..

KRAMAR<3

2011-04-18 @ 19:54:05
URL: http://ammina.blogg.se/
Postat av: Emelie

Therese.. Åh, vad hemskt det låter. Samtidigt tror jag de flesta kan känna igen sig, något enormt. Varför vill man inte låtsas vara något/någon man inte är, när man själv inte duger?

Eller egentligen - inte TROR att man duger?



Du är så värdefull så det finns inte. Trots att jag ännu inte kan säga att jag känner dig, tycker jag du är en otroligt varm, trogen, ärlig och godhjärtad människa, med betoning på det sista. Du är hur fin som helst, och det visas även på utsidan. Du behöver inte låtsas.



sv: Tack för din kommentar, och du beskriver precis själv varför jag blir så orolig. Vi VILL inte må dåligt, vi blir ARGA när vi mår dåligt. Och då blir det bara värre. För vi vill så gärna vara friska, och vi vill så gärna kunna må bra och vara normala.

Och massor av kramar till dig! Vi syns väl i helgen? :D

2011-04-19 @ 08:28:49
URL: http://sockerskrin.blogaholic.se
Postat av: Josefine

sv: jo men precis, du har ju verkligen så rätt! och nu mår jag lite bättre ja, äter oså lixsom nu så nu är det väll bara resten att ta itu med också.. nått som jag aldrig vågat skuulle jag tro. hur mår du? :)

jag är två år efter för jag gick om nian och nu har jag varit sjukskriven sen september mer eller mindre. så får börja om nu efter hösten för jag är sjukskriven fram te sommarn nu. kraaam!

2011-04-20 @ 10:17:21
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0