Bloggar och ätstörningar

Hade ett väldans bra samtal igår. Pratade lite om bloggar och ätstörnignar och så. Finns ju så sjukt många om "såhär gick jag ner 10 kg" och där folk räknar kalorier och tränar hysteriskt och ger olika mattips, och utåt håller de en fasad om att vara friska. På något sätt har jag tidigare dragits till dessa bloggar. Påverkats, triggats. Min terapeut sa att bloggar får ju läsarna att tvinga sig själva till att hålla sig i en ätstörning. Eller iallafall får de mig att påverkas till att vilja gå ner i vikt. Och varför ska jag tvinga mig själv att må så dåligt, tvinga mig att hålla mig i en ätstörning för att folk ska vara så besatta. Ja, såklart man kan argumentera om att "läs inte de bloggarna då" men är det sånt som kretsat i ens liv, och ska släppa, sluta tänka på, är det ju också det som är/varit ett stort intresse. Hade jag inte försökt bli frisk hade de ju säkert varit mina favoritbloggar. Så frågan är då vilka som läser de bloggarna? De som älskar sig själva, som är nöjda med sig själva och som absolut inte vill ändra något på sig själv? Sen är det ju många ute i landet som inte vet så mycket om mat och träning (som jag som lärt mig otroligt mycket på scä) och som faktiskt tror på allt mattjafs. Jag gjorde ju det förut. Såklart alla har eget ansvar med vad de gör på internet. Men eftersom mat och träning typ blivit det mest omtalade ämnet hos folk är det ju inte så jäkla konstigt att folk går in på de bloggarna och sen där påverkas.


Har ni några åsikter?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Gudars, jag har så många åsikter att de räcker och blir över. Kan inte ens börja tala om det, för jag skulle nog inte kunna sluta. Men jag tror att du vet vad jag tycker?



HAHAH, jag vet, superäckligt!! Banan i tacos liksom. Jag som hatar flygande jacob som den är.. Fy!



JAAA! Brevpapper och kuvert, jag har jättefina disney som jag ska skriva till dig på :D

Förresten vilken B&J's-smak blir det? Det blir typ som att vi äter tillsammans fast apart, haha!



Mja, introduktion har jag nog redan haft, som upprop, typ. Men vi kommer inte ha nollning. TACK GUD.

Min pojkvän har redan blivit lurad på kemiprogrammet och nollningen fortsätter rätt bra där, säger rykten. Är orolig för hans skull, haha!

2011-08-27 @ 16:36:00
URL: http://sockerskrin.blogaholic.se
Postat av: Therese

Svår fråga men det man behöver tänka på är ju också att den som skriver ofta inte skriver för att trigga eller hjälpa läsare, eller ens för någon läsares skull, utan bara för att det kan vara skönt att få ur sig sina tankar och funderingar och kanske som ett rop på hjälp.



Sen kommer man då till din fråga om läsaren, ja.. Vem ska stoppa läsaren från att omedvetet kanske påverkas till det negativa? Jag tror inte att det är bloggarna som skapar en ätstörning utan att det kanske är ett substitut till någonting annat. Det är ju sällan en blogg som ligger i grunden för äs utan något helt annat och en blogg kan ju kanske "hjälpa" sjukdomen på vägen, men hade inte bloggen funnits så kanske något annat gjort det istället.



Men självklart så ska man fundera på det, speciellt eftersom att bloggläsare/datoranvändandet sjunker ner i åldrarna hela hela tiden.

2011-08-27 @ 17:15:29
URL: http://themla.wordpress.com
Postat av: Therese

Självklart, en av de största bloggerskorna i Sverige har ju en undervikt som heter duga, äter barnmat och opererar sig titt som tätt vilket inte direkt är någon bra förebild för de tjejer som är osäkra och skapar sig idoler i internetvärlden!



Vad man dras till är nog också helt naturligt, de som är sjuka i cancer dras till cancerbloggar, äs till andra med äs och simmare till andra simmare. osv. Dock så är äs mer känsligt eftersom att det påverkas oerhört mycket utifrån till skillnad från andra sjukdomar.. Men du har verkligen helt rätt och jag håller med dig! :)

2011-08-27 @ 21:00:13
URL: http://themla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0